1. Focus van omzet naar procesoptimalisatie
Veel bedrijven die al succesvol waren in e-commerce en in de afgelopen jaren mooie groei hebben doorgemaakt, zagen in 2020 ineens een enorme toename.
Door Covid-19 kreeg online shoppen een sterke impuls, waardoor online bedrijven meer klanten, meer orders en meer omzet mochten registreren. Mooi, maar wat nou als je niet op die sterke groei was voorbereid?
Wij zagen het afgelopen jaar dat juist die bedrijven door deze toename meer focus legden op procesoptimalisatie. Het sneller, beter en efficiënter kunnen verwerken van orders. De verwachting is dat dit ook in 2022 het geval zal zijn.
OKE Online ontwikkelde juist hiervoor FulFillable. Dé oplossing voor e-commerce bedrijven die volledige integratie van hun webshop backoffice in bestaande IT-landschappen wensen.
2. Altijd beschikbaar met B2B E-commerce
Deze term ken je wellicht al. Wij bouwen niet alleen webshops voor bedrijven die aan consumenten leveren. B2B Commerce klantportalen - E-commerce platformen voor bedrijven - is één van de grote ontwikkelingen in de digitale transformatie en de steeds grotere vraag naar directe beschikbaarheid van informatie.
Waar ook ter wereld, op welk tijdstip dan ook en op jouw eigen gekozen manier je orders plaatsen of juiste informatie ontvangen van je leverancier. Iedere service gedreven organisatie is gebaat bij constante dienstverlening naar klanten.
Met de ongeëvenaarde functionaliteit die Shopware 6 biedt, bouwen wij deze klantportalen volledig op maat. Wij verwachten dan ook een enorme toename in de vraag naar B2B E-commerce platformen en klantportalen.
3. D2C-commerce strategie voor fabrikanten
D2C oftwel direct to customer. Een vraag waarover menig fabrikant tot de dag van vandaag zijn hoofd breekt. Wel of niet? En met welke strategie? Niets doen is geen optie.
Consumenten zoeken zelf naar de beste, meest betrouwbare en liefst goedkoopste leverancier. Een sterke D2C strategie kan dan voor fabrikanten niet ontbreken. En blijkt dat directe verkoop aan consumenten niet in jouw businessmodel past? Denk dan aan hoe je samen met je keten de consument direct benadert. Je wilt namelijk wel beschikken over gegevens van die consument.
Kijk samen met OKE Online naar een goede Digital Strategy voor jouw D2C implementatie.
4. Personalisatie optimalisatie met AI en ML
Een nog persoonlijker ervaring online. Nog meer 1 op 1 afgestemd aanbod met échte op jouw interesses aangesloten suggesties. Veel personalisatie wordt nog steeds ’handmatig’ gekoppeld in online omgevingen.
Niet echt persoonlijk afgestemd op jouw zoekcriteria dus, maar hard ingesteld in de back-end. Dat werkte een poos heel goed. Denk daarbij aan kassakoopjes of productsuggesties met die ”Misschien vind je dit ook leuk?” aanbevelingen.
Ai of Machine Learning technologie zorgt er tegenwoordig voor dat je online experience echt persoonlijk wordt. Hoe? Door data die je zelf genereert bij zoeken, browsen en aankopen te analyseren en te laten bepalen wat jij ziet.
Big Data is volop in ontwikkeling. De technologie om deze data te ontsluiten - bijvoorbeeld met UniSync van zusterbedrijf Sycade - , te analyseren en toe te passen, komt voor meer organisaties binnen bereik.
5. Supersnel geleverd met Q-Commerce
Q(uick)-Commerce. Een prachtig voorbeeld van hoe online business zich blijft ontwikkelen en blijft doorgroeien. Was je eerst al blij dat je binnen 3 dagen je online bestelling in huis had? Peanuts. Same day delivery? Get outta here!
”Ik wil nu een salade maken en heb geen avocado in huis.” Order het via een Q-Commerce platform en je hebt die avocado binnen een half uur in je vingers. Vanuit een lokale ’donkere supermarkt’, waar een snel doorlopend assortiment van veelgevraagde producten ligt te wachten op bestelling en levering door een fietskoerier.
Q-Commerce richt zich nu nog vooral op snelle levering van boodschappen. Maar het komende jaar zal je deze term meer en in een steeds bredere context tegenkomen. Ook in Nederland. Het zal je niet verbazen dat de grootste spelers zoals Gorillas, Getir of Flink volledig ’technology driven’ zijn. Net als wij ;-).
6. Customer experience optimalisatie
Chat bots
Hadden we het net over persoonlijke ervaring m.b.t. suggesties? Ook je persoonlijke gebruikerservaring online is één van de belangrijkste elementen voor een succesvolle online business.
Chatfuncties voor snelle hulp waren er al even. Ze zijn een laagdrempelige tool om niet meteen aan de telefoon te hoeven hangen of ahum, ahum, geachte … te hoeven typen in een e-mail. Chatbots ontlasten customer serviceafdeling en geven gebruikers een ongedwongen mogelijkheid om specifieke vragen snel beantwoord te krijgen. Die blijft dus nog wel even.
Voice search
Een relatief jonge ontwikkeling in gebruikerservaring is de voice search mogelijkheid. Slimme speakers met voice assistants maken het mogelijk om je vraag niet meer te hoeven typen, maar gewoon uit te spreken.
”Hey Siri, laat alle roze jurkjes zien”, zou in een webshop moeten resulteren in een overzicht van alle roze jurkjes. Superhandig en een feature die leidt tot een nog betere UX. Webshop eigenaren dienen zich met technologie voor te bereiden op voice search. Er komt namelijk een generatie aan die steeds meer zal verwachten van praten met slimme systemen.
7. Headless UX en Backend met API
One-stop-shop e-commerce platform. Veel bedrijven met een online business beschikken over een front-end en backend die onlosmakelijk in elkaar zijn gesleuteld.
Elke doorvoering aan de voorkant, beïnvloedt de functionaliteit aan de achterkant. En vice-versa. Om meer flexibiteit te hebben en makkelijker aanpassingen te kunnen doen voor verschillende devices zou je willen dat beide werelden afzonderlijk van elkaar opereren. Headless oplossingen, waarbij API-koppelingen zorgen voor een foutloze connectie geven je volledige designflexibiliteit in je front-end en vrije aanpassing van functionaliteit in je back-end.
Onze oplossingen zijn steeds vaker headless. Met onze Digital Development zorgen we ervoor dat jouw platform beschikt over de juiste techniek.